Jump to content
QuoVadis

"Tutorial" specificatii website nou

Recommended Posts

Scriu acest ghid pentru cei care vor dori in viitor ca cineva (individ/grup/companie) sa le faca un website si sper sa le fie util atat lor: pentru a isi da seama ce vor, pentru a reduce riscul de a fi tepuiti, etc. cat si companiei: sa inteleaga contextul, asteptarile, ce trebuie sa livreze, etc. Insa si pentru sunt satul de cei care asteapta ca altii sa le citeasca gandurile.

 

Deci.. inainte de a discuta cu cineva o oferta de pret si alte detalii, ar fi ideal sa asterneti in scris urmatoarele. Evident, se poate adapta dupa nevoi:

 

1. O foarte scurta introducere: Daca este o firma, cand a luat fiinta, cu ce se ocupa, cati angajati, realizari, etc. Daca este un site personal: detaliile corespunzatoare. Si asa mai departe. Este un site nou sau refacerea unuia existent.

 

2. Obiectivele: ce vreti sa realizati cu acest website. Se pot imparti eventual pe obiective principale: 3-5 la numar si obiective secundare. Acestea trebuie sa fie realiste.

 

3. Cui se adreseaza acest site, care ar fi vizitatorul ideal. In functie de obiective, ce fel de vizitator v-ar ajuta sa la atingeti. Ganditi-va la ce ar vrea ei sa faca pe site si la ce ati vrea voi ca ei sa faca pe site si cum acestea pot fi imbinate. Ce vrei sa-i convingi sa faca: sa citeasca ceva, sa urmareasca un clip, sa cumpere ceva, etc.

 

4. Un schelet al site-ului ideal. Chiar daca acesta va suferi modificari si adaptari dupa consultarea cu cel ce va livra site-ul si chiar daca este cu pixul pe hartie, cum ati vrea sa fie structurat landing page-ul si eventual urmatoarele cateva pagini. Daca folositi un tool de mindmapping (https://bubbl.us/mindmap) veti putea asterne un element grafic extrem de folositor: pentru voi, sa va dati seama de structura potentiala, cat de usor va fi de navigat si sa va asigurati ca nu va scapa nimic din memorie; dar si pentru cei ce lucreaza: sa inteleaga ce vreti sa realizati si sa poata veni cu idei si sugestii.

 

5. Detaliile tehnice: aceasta lista trebuie sa fie cat mai completa. Unele proiecte mari necesita si luni de zile de lucrat la definirea specificatiilor tehnice. Chiar daca nu le produceti pe toate la inceput, vor fi esentiale pentru cei ce lucreaza sa va poata da un pret estimativ si un timp de livrare. Apoi, inainte de incheierea contractului (un contract nu e neaparat ceva oficial, poate fi contract verbal sau in scris pe Sykpe, etc.) trebuie specificat si confirmat cu exactitate fiecare fiecare detaliu. Un exercitiu recomandat este sa va puneti in pielea vizitatorului si sa navigati mental pe site si sa va ganditi la "user experience" si cum ar putea fi imbunatatit. La urma urmei aceasta este ultima sansa de a adauga cerinte la proiect. Bineinteles ca unii vor fi flexibili insa daca abuzati de bunatatea altora va veti trezi cu neplaceri. De asemenea cine va "mentine" site-ul dupa completare. Este nevoie de un CMS? Sau de training in editarea si updatarea lui?

 

6. Detalii auxiliare: in afara de cerintele necesare pentru functionarea site-ului, aspecte de design, securitate, viteza, legalitate/compliance, back-ups, integrari, etc.

 

7. Daca aveti competitie cine este: ce au bun, ce au mai putin bun. Ce puteti folosi ca idee/concept (nu copiat!) si ce puteti imbunatati. Cum ati putea plusa pe slabiciunile lor si cum evitati repetarea greselilor lor? Sunt exemple de site-uri care va plac pe o nisa asemanatoare? Aveti un anume concept in gand? Cat mai multe detalii de genul acesta.

 

8. Bugetul. Stiu e nasoala treaba cu banii si e greu de multe ori de specificat o suma si mai ales nu vreti din anumite motive sa specificati cati bani aveti alocati pentru asa ceva pentru ca va e frica de faptul ca se va profita de aceasta informatie si intradevar multi o fac si pun preturile in functie de client si de cati bani au. Ca sa evitati aceste lucruri dati niste range-uri cat mai vagi insa realiste si apropiate de realitate ca sa nu va pierdeti nici voi vremea si nici cei cu care luati legatura. Spre exemplu daca aveti un buget de 500 euro puteti spune intre 250 - 800. Daca vi se da un pret de 700, puteti incepe si negocia de la 400 pentru a ajunge apoi la suma dorita insa negocierea este un alt topic de discutie.

 

9. Deadline-ul. Sa fie cat mai realist, cu obraz insa bine definit. Chestii de genul "cat mai repede", "urgent", etc. sunt penibile. Aici este o oportunitate de a elimina si din riscul pierderii banilor si anume crearea de stagii (milestones): impartiti proiectul pe stagii, si la completarea fiecarei stagiuni cei ce lucreaza vor vedea un procent din suma totala - totul stabilit prin contract.

 

10. Orice alte detalii, presupuneri, dorinte, chestii de accesibilitate dorite, etc.

 

Bineinteles, in functie de proiect aceste lucruri variaza insa acesta este un punct de plecare pentru:
- a nu irosi timpul vostru si al altora
- a avea cat mai mari sanse de reusita
- a nu fi luati de prosti si tratati (dpdv financiar) ca atare.

 

Succes!

  • Upvote 12
Link to comment
Share on other sites

As adauga, e bine ca dev, sa foloseasca un tool de management al taskurilor (jira, trelo, asana, etc..) iar clientul poate avea access pentru a putea interveni daca taskurile nu sunt bine intelese/definite dar si pentru a avea o imagine de ansamblu asupra dezvoltarii. Asemenea este esential sa existe un server de dev unde clientul sa poata vedea ultimele implementari.

 

Taskurile trebuie sa ie cat mai granulare, iar daca un task ia mai mult de cateva ore/o zi, poate fi spart in taskuri mai mici, pentru ca asta inseamna ca nu este destul de granular definit.

Daca taskurile sunt bine definite, atunci estimarile ies mult mai realiste, caci in procesul de definire a taskurilor iti dai seama daca si ce ti-a scapat initial din estimari.

 

Inca un lucru, niciodata nu se estimeaza un task in timpul ideal de lucru, ci in timpul efectiv.

 

Timp ideal = daca am avea un cronometru unde am cronometra cat am lucra, oprindu-l de fiecare data cand iesim la o tigara sau mergem la toaleta, asta ar fi timpul ideal

Timpul efectiv = este timpul ideal, la care se adauga intreruperile, firesti, umane, ca doar nu suntem roboti, si daca nu luam in considerare asta, intotdeauna estimarile noastre o sa fie KO. Si nu trebuie ca dev sa se simta vinovati pt asta, si nici beneficiarii furati, caci este felul in care lucrurile merg, orice altel de estimare va cauza probleme pentru ca nu o sa poata fi respectate termenele si ambii o sa ie nemultumiti.

 

Iar, nu exista un termen batut in cuie, totul este estimativ, ideal este ca totul sa ie cat mai aproape de estimare, totusi la un proiect mare o abatere de 15-20% este rezonabila. Desi o data cu experienta estimarile sunt mai bune iar aceasta poate ajunge si la 1%. Abaterile astea pot veni de la ambele parti, ori clientul s-a apucat sa schimbe anumite lucruri, ori echipa de dezvoltare si-a dat seama ca solutia luata in considerare la estimare nu este cea mai optima. Si este la fel de firesc pe cum este firesc sa exista buguri. Daca nu ai buguri, inseamna ca nu ai testat destul de bine aplicatia si atunci e o problema.

 

Fi la final, un contract strong, trebuie sa stea deasura oricarei discutii.

  • Upvote 5
Link to comment
Share on other sites

On 15/06/2016 at 12:28 AM, QuoVadis said:

Scriu acest ghid pentru cei care vor dori in viitor ca cineva (individ/grup/companie) sa le faca un website si sper sa le fie util atat lor: pentru a isi da seama ce vor, pentru a reduce riscul de a fi tepuiti, etc. cat si companiei: sa inteleaga contextul, asteptarile, ce trebuie sa livreze, etc. Insa si pentru sunt satul de cei care asteapta ca altii sa le citeasca gandurile.

 

Deci.. inainte de a discuta cu cineva o oferta de pret si alte detalii, ar fi ideal sa asterneti in scris urmatoarele. Evident, se poate adapta dupa nevoi:

 

1. O foarte scurta introducere: Daca este o firma, cand a luat fiinta, cu ce se ocupa, cati angajati, realizari, etc. Daca este un site personal: detaliile corespunzatoare. Si asa mai departe. Este un site nou sau refacerea unuia existent.

 

2. Obiectivele: ce vreti sa realizati cu acest website. Se pot imparti eventual pe obiective principale: 3-5 la numar si obiective secundare. Acestea trebuie sa fie realiste.

 

3. Cui se adreseaza acest site, care ar fi vizitatorul ideal. In functie de obiective, ce fel de vizitator v-ar ajuta sa la atingeti. Ganditi-va la ce ar vrea ei sa faca pe site si la ce ati vrea voi ca ei sa faca pe site si cum acestea pot fi imbinate. Ce vrei sa-i convingi sa faca: sa citeasca ceva, sa urmareasca un clip, sa cumpere ceva, etc.

 

4. Un schelet al site-ului ideal. Chiar daca acesta va suferi modificari si adaptari dupa consultarea cu cel ce va livra site-ul si chiar daca este cu pixul pe hartie, cum ati vrea sa fie structurat landing page-ul si eventual urmatoarele cateva pagini. Daca folositi un tool de mindmapping (https://bubbl.us/mindmap) veti putea asterne un element grafic extrem de folositor: pentru voi, sa va dati seama de structura potentiala, cat de usor va fi de navigat si sa va asigurati ca nu va scapa nimic din memorie; dar si pentru cei ce lucreaza: sa inteleaga ce vreti sa realizati si sa poata veni cu idei si sugestii.

 

5. Detaliile tehnice: aceasta lista trebuie sa fie cat mai completa. Unele proiecte mari necesita si luni de zile de lucrat la definirea specificatiilor tehnice. Chiar daca nu le produceti pe toate la inceput, vor fi esentiale pentru cei ce lucreaza sa va poata da un pret estimativ si un timp de livrare. Apoi, inainte de incheierea contractului (un contract nu e neaparat ceva oficial, poate fi contract verbal sau in scris pe Sykpe, etc.) trebuie specificat si confirmat cu exactitate fiecare fiecare detaliu. Un exercitiu recomandat este sa va puneti in pielea vizitatorului si sa navigati mental pe site si sa va ganditi la "user experience" si cum ar putea fi imbunatatit. La urma urmei aceasta este ultima sansa de a adauga cerinte la proiect. Bineinteles ca unii vor fi flexibili insa daca abuzati de bunatatea altora va veti trezi cu neplaceri. De asemenea cine va "mentine" site-ul dupa completare. Este nevoie de un CMS? Sau de training in editarea si updatarea lui?

 

6. Detalii auxiliare: in afara de cerintele necesare pentru functionarea site-ului, aspecte de design, securitate, viteza, legalitate/compliance, back-ups, integrari, etc.

 

7. Daca aveti competitie cine este: ce au bun, ce au mai putin bun. Ce puteti folosi ca idee/concept (nu copiat!) si ce puteti imbunatati. Cum ati putea plusa pe slabiciunile lor si cum evitati repetarea greselilor lor? Sunt exemple de site-uri care va plac pe o nisa asemanatoare? Aveti un anume concept in gand? Cat mai multe detalii de genul acesta.

 

8. Bugetul. Stiu e nasoala treaba cu banii si e greu de multe ori de specificat o suma si mai ales nu vreti din anumite motive sa specificati cati bani aveti alocati pentru asa ceva pentru ca va e frica de faptul ca se va profita de aceasta informatie si intradevar multi o fac si pun preturile in functie de client si de cati bani au. Ca sa evitati aceste lucruri dati niste range-uri cat mai vagi insa realiste si apropiate de realitate ca sa nu va pierdeti nici voi vremea si nici cei cu care luati legatura. Spre exemplu daca aveti un buget de 500 euro puteti spune intre 250 - 800. Daca vi se da un pret de 700, puteti incepe si negocia de la 400 pentru a ajunge apoi la suma dorita insa negocierea este un alt topic de discutie.

 

9. Deadline-ul. Sa fie cat mai realist, cu obraz insa bine definit. Chestii de genul "cat mai repede", "urgent", etc. sunt penibile. Aici este o oportunitate de a elimina si din riscul pierderii banilor si anume crearea de stagii (milestones): impartiti proiectul pe stagii, si la completarea fiecarei stagiuni cei ce lucreaza vor vedea un procent din suma totala - totul stabilit prin contract.

 

10. Orice alte detalii, presupuneri, dorinte, chestii de accesibilitate dorite, etc.

 

Bineinteles, in functie de proiect aceste lucruri variaza insa acesta este un punct de plecare pentru:
- a nu irosi timpul vostru si al altora
- a avea cat mai mari sanse de reusita
- a nu fi luati de prosti si tratati (dpdv financiar) ca atare.

 

Succes!

thanks, that was helpful

any way this is mobotak.com and its a company whom interested in tech and electronic gadgets.our company buy,sell and repair cell phones,tablets and computers ans so sell their accessories,if you have any questions about this kind of staff we will glad to help.

 

  • Downvote 2
Link to comment
Share on other sites

Din pacate,  foarte multi clienti vor sa le faci siteul nu de la 0 ci de la -1 si asta inseamna sa stii tu subiectul siteului sa ai deja texte si poze pregatite chiar daca nu cunosti afacerea clientului... ce ai scris mai sus este  folositor, dar nu vor sta prea multi clienti sa iti citeasca tot ce ai scris acolo mai ales ca multi prefera sa vorbeasca prin telefon si nu prin emailuri ca sa ai si tu totul scris frumos si sa poti confrunta cu ei in cazul in care isi schimba brusc dorintele. Tocmai zilele trecute m-am certat cu un client care i-a luat 2 luni sa se gandeasca la un domeniu  si inca o luna sa aleaga tema de wordpress ca sa nu mai spun ca  mi-a dat un notepad cu maxim 10 cuvinte care reprezentau serviciile pe care le oferea, fara date de contact sau alte lucruri pe care crezi ca ar trebui sa fie afisate pe un site.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, OutSider03 said:

Din pacate,  foarte multi clienti vor sa le faci siteul nu de la 0 ci de la -1 si asta inseamna sa stii tu subiectul siteului sa ai deja texte si poze pregatite chiar daca nu cunosti afacerea clientului... ce ai scris mai sus este  folositor, dar nu vor sta prea multi clienti sa iti citeasca tot ce ai scris acolo mai ales ca multi prefera sa vorbeasca prin telefon si nu prin emailuri ca sa ai si tu totul scris frumos si sa poti confrunta cu ei in cazul in care isi schimba brusc dorintele. Tocmai zilele trecute m-am certat cu un client care i-a luat 2 luni sa se gandeasca la un domeniu  si inca o luna sa aleaga tema de wordpress ca sa nu mai spun ca  mi-a dat un notepad cu maxim 10 cuvinte care reprezentau serviciile pe care le oferea, fara date de contact sau alte lucruri pe care crezi ca ar trebui sa fie afisate pe un site.

 

Pai nu ma adresam tie ca si "provider", ma adresam "clientilor".

 

Daca nu ai customer service skill-ul necesar sa stii cum sa discuti, sa intelegi psihologia clientului si formezi o relatie potrivita in stadiul de incubatie e alta problema. Insa nu s-a nascut nimeni invatat, astfel de lucruri vin cu experienta de lucru si in timp. Multe companii start-ups o sfeclesc la inceput pentru ca au produs bun dar nu stiu sa formeze si sa pastreze o relatie, chiar si cu clienti dificili, si apoi angajeaza "customer success" managers / directors / etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...