Jump to content
Geo

Despre imaginea pe calculator

Recommended Posts

Posted

Pentru a intelege ce inseamna prelucrarea sau realizarea unei imagini trebuie sa intelegem ce inseamna imaginea digitala, cum „se vede” aceasta pe ecran ....

Imaginea este de fapt un ansamblu de puncte caracterizate de pozitia lor pe ecran si de culoare. Pozitia punctelor poate fi data prin coordonate date explicit sau prin ecuatii matematice care descriu curbe sau suprafete pe care sunt asezate aceste puncte.

De exemplu, reprezentarea unei „pete” rosii pe monitor poate fi data de o baza de date, un tablou de coordonate de pe suprafata monitorului care arata ca o foaie de hartie milimetrica unde fiecare patratel este un „pixel”. Un pixel este deci caracterizat de coordonate si de un numar cod care reprezinta culoarea.

Ecranul poate avea, in functie de calitatea interfetei grafice a calculatorului diverse rezolutii exprimate in numarul de linii verticale si orizontale. Vizualizarea imaginii depinde de aceasta calitate grafica a ecranului, dar rezolutia imaginii create poate fi mai buna decat performantele monitorului, astfel ca aceasta are calitati exprimate in „dots per inch” (puncte pe inch patrat, unde un inch este 2,61 cm). Calitatea unei imagini este data de aceasta rezolutie care, cu cat este mai mare, cu atat acuratetea este mai mare, detaliile sunt mai vizibile si implicit, la tiparire, calitatea este mai buna. Rezolutie mare inseamna insa si o dimensiune mai mare a fisierului imagine, datorita acelor multe elemente din baza de date care descrie imaginea.

Din cauza acelor baze de date sau tablouri mari, principala problem?? ?Žn prelucrarea imaginilor este cantitatea de memorie necesar??. Pentru a ob?žine o imagine alb-negru real??, va trebui s?? folosim 256 nuan?že de gri. Fiecare pixel poate avea una din aceste nuan?že. Pentru memorarea unui pixel este necesar un byte, iar pentru un ecran de rezolutie 800x600 nuan?že de gri va fi nevoie de 800x600=48000bytes.

Pentru realizarea imaginilor color s-a pornit de la teoria lui Young Â?i Helmoltz. Modelul a fost denumit RGB (Red-Green-Blue). ??n acest model, fiecare nuan?ž?? de culoare este ob?žinut?? prin amestecarea celor trei culori fundamentale ?Žn diferite propor?žii. Culoarea neagr?? se defineÂ?te prin absen?ža total?? a celor trei culori, iar culoarea alb?? prin prezen?ža lor integral??.

Cantitatea de memorie necesar?? pentru un punct colorat este de trei ori mai mare dec??t cea pentru un punct gri.

??n scopul reducerii spa?žiului necesar memor??rii unei imagini s-a recurs la o palet?? cu 256 de culori. Pentru memorarea unui pixel se re?žine culoarea din palet??, deci este necesar un byte ?Žn loc de trei. O alt?? metod?? de reducere a spa?žiului de memorare este compresia fiÂ?ierului care re?žine imaginea. Astfel se genereaza imaginile .GIF .JPG

Imaginea bitmap este generat?? pixel cu pixel prin desenare sau prin scanarea unei imagini exterioare. Ea este definit?? de pixel: (entitate a grilei, c??reia i se atribuie un num??r de bi?ži pentru culoare), num??rul de culori Â?i rezolu?žie. Imaginile bitmap au dimensiuni mari Â?i prin modificarea dimensiunii imaginea sufer?? ?Žn calitate.

??n afar?? de memorarea imaginilor punct cu punct (bitmap) mai exist?? Â?i memorarea vectorial??. Imaginea este re?žinut?? prin elementele care o compun. ??n acest caz:

memoria ocupat?? este mult mai mic??

manevrabilitatea este mult mai mare (o linie, un cerc, o curb?? pot fi uÂ?or mutate prin schimbarea coordonatelor) . ??n cazul imaginii bitmap, pentru mutarea obiectului, trebuie Â?ters punct cu punct Â?i apoi redesenat.

fa?ž?? de imaginile bitmap, calitatea scal??rii este mult mai mare ?Žn cazul unei imagini vectoriale la care se face scalarea coordonatelor obiectelor care o compun. La imaginile bitmap scalarea se realizeaz?? prin suprimarea unor puncte din imagine, sau prin dublarea anumitor puncte ob?žin??ndu-se uneori rezultate nesatisf??c??toare.

Formatul bitmap nu poate fi total ?Žnlocuit deoarece el reprezint?? imagini reale de tipul fotografiilor. Acestea nu sunt formate din succesiuni de linii, cercuri, sau dreptunghiuri Â?i deci memorarea lor vectorial?? este imposibil??.

Utilizatorul trebuie s?? opteze ?Žntre formatul bitmap Â?i cel vectorial ?Žn func?žie de imaginea pe care o are de prelucrat.

Majoritatea programelor WEB nu recunosc dec??t imagini bitmap, care se ?Žncarc?? mai uÂ?or. Pentru o lucrare ce urmeaz?? a fi tip??rit?? se recomand?? imaginea vectorial??. Atunci c??nd este posibil, se prefer?? formatul vectorial.

Principalele extensii de fiÂ?iere care re?žin imagini sunt: .bmp, .pcx, .gif, .jpg, .tif, .cdr, .dwg, .ppt. Acestea corespund diferitelor editoare grafice dintre care cele mai cunoscute enumeram Paint- pentru prelucrarea imaginilor bitmap Â?i CorelDraw prentru prelucrarea imaginilor vectoriale.

Prin operatia de Export sau Save As se pot obtine din programele Corel sau Photoshop, imagini compresate de tip JPG sau GIF care sunt de dimensiune redusa in detrimentul calitatii. Acestea sunt foarte des folosite in ceea ce vom invata mai departe: grafica paginilor de web.

Iata o scurta descriere a formatelor grafice compresate:

COMPUSERVE BITMAP, .GIF

Formatul .GIF a fost creat special pentru schimbul de imagini prin sistemul CompuServe Information System, care este o baza informativa la care ne putem adresa utilizand un modem.

Oricum, .GIF ofera capacitatea de comprimare, dar nu suporta decat 256 de culori. La fel ca si .BMP, .GIF este folosit in general in scopul efectuarii unor importuri de fisiere din si in diferite editoare. Avantajul acestui format este dimensiunea redusa a fisierelor, fapt care permite utilizarea pentru paginile de web unde pretentiile grafice nu sunt mari by $-Geo-$

Posted

<div class='quotetop'>QUOTE("$-Geo-$")</div>

lam scris odata pentru o revista local si acum mai caut in computer sa vad ce mai am ca sa mai scriu

auzi mosule esti barosan , ca si stiai tu toate alea la 13 ani ..

Posted

dar ce are ma daca la varsta de 11 ani am avut 3 carti de cate 400-700 de file fiecare si leam citit si am incercat sa fac un razutmat ,iar la varsta de 12 ani am colaborat la aparitia unei reviste si in plus am citit mult de pe multe forume

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...